Opis produktu
Głównym założeniem gry jest pokazanie młodemu człowiekowi, że w obliczu lęku jest on silniejszy, mądrzejszy i odważniejszy, niż przypuszcza – a sam lęk jest jego sprzymierzeńcem, którego warto poznać i oswoić.W grze lęk został ucieleśniony w postaci potwora Lęku – stwora, który pojawia się w momencie, gdy coś może nam grozić. Lęk ma swoją określoną pracę do wykonania: ma zrobić wszystko, aby zadbać o nasze bezpieczeństwo i/lub trzymać nas z dala od potencjalnych problemów. Z perspektywy ewolucyjnej przetrwaliśmy dzięki lękowi (inaczej mówiąc, jesteśmy potomkami ludzi, którzy się bali). Naszym celem nie powinno być więc zakładanie, że lęk jest zły i potrzebujemy się od niego uwolnić/pokonać go, ale nauczenie się budowania z nim innej relacji. Relacji, która nie będzie oparta na strachu i niechęci, ale na akceptacji i zrozumieniu.
Postać potwora pomaga inaczej spojrzeć na sposób, w jaki budujemy relację z naszym lękiem. Zobrazowanie lęku w postaci przyjaznego stwora sprawia, że łatwiej nam jest zdystansować się do przeżywanych emocji, zobaczyć je z boku. Ta zmiana perspektywy z „ja się boję/jestem lękiem” na „mój potwór Lęku się boi” pozwala wyjść z pozycji słabości i bezbronności do miejsca, w którym znajdujemy w sobie siłę, mądrość i odwagę. Naszym zadaniem nie jest już więc pozbycie się lęku/walka z nim – a zaopiekowanie się nim.
Lista umiejętności, które rozwija gra:
- świadomość odczuć z ciała,
- budowanie emocjonalnego bezpieczeństwa,
- zmiana negatywnego/lękowego myślenia,
- radzenie sobie z wyzwaniami/działanie pomimo lęku,
- budowanie wiary w siebie/pozytywna samoocena
Koncepcja gry oraz ćwiczenia w niej zawarte oparte są o techniki terapii poznawczo-behawioralnej, zwłaszcza jej trzeciej fali.
Gra przeznaczona jest dla dzieci od siódmego roku życia (optymalnie od 7 do 16 roku życia). Może być wykorzystywana w warunkach domowych, jak i w gabinecie specjalisty (psychologa, psychoterapeuty, pedagoga) jako wsparcie procesu terapeutycznego.
Co znajdziesz w środku?
- Plansza
- Cztery pionki
- Kostka
- 6 zestawów kart, które pomagają lepiej radzić sobie z Lekiem
- 3 karty pułapki
- 80 małych żetonów supermocy
Autorka: Joanna Steinke-Kalembka
ilustracje: Katarzyna Doszla
opracowanie graficzne: Hanna Siata