Opis produktu
Karty mogą być wykorzystane zarówno w pracy indywidualnej jak i grupowej, jako tradycyjne karty metafory-do pobudzania skojarzeń, poszerzania świadomości i pogłębiania dyskusji. Pionki można wykorzystać
do zaznaczania tych kart, które są kontrowersyjne, pasują najlepiej do omawianego tematu lub są warte dalszych dyskusji.
Warto też wykorzystywać karty w pracy coachingowej czy mentoringowej, jako wsparcie w procesie pogłębiania refleksji.
Karty mogą być przez uczestników wybierane (wtedy świadomie dokonują oni wyboru pod względem zadanego pytania) bądź losowane (co pozwala na poszerzanie świadomości w danym temacie).
Poniżej proponuję kilka scenariuszy pracy z kartami w zależności od tematyki zajęć. Każdy punkt to osobne ćwiczenie.
ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM
Karty mogą posłużyć jako przyczynek do dyskusji o rolach szefowskich, pełnionych wobec zespołu czy przełożonego, firmy. Mogą też obrazować archetypy władzy, uosabiać podejście do zarządzania ludźmi, czy role
w zespole jakie pełnią poszczególni jego członkowie, po to aby zachęcić uczestników szkolenia do rozmów o tym jaki styl zarządzania będzie dla nich najskuteczniejszy.
Pytania/ zadania jakie można zadać (każde pytanie to osobne ćwiczenie):
- Po tym kiedy grupy dokonają wyboru i opiszą najlepszy i najgorszy archetyp szefa warto je dopytać: W jakich sytuacjach ten archetyp jest dobry a w jakich zły? Czy istnieje coś takiego jak obiektywnie zły archetyp szefa? Który z nich w jakiej sytuacji się sprawdzi?
ZESPÓŁ, GRUPA, WSPÓŁPRACA
Role/ czynności pokazane na kartach mogą posłużyć do pogłębiania rozmowy o rolach w zespole, być użyte
w trakcie sesji coachingu grupowego czy prac nad tworzeniem zespołu.
Pytania/ zadania jakie można zadać (każde pytanie to osobne ćwiczenie):
- Z jakich ról pełnionych przez poszczególne osoby powinien się składać dobry zespół w Waszej branży? Co sprzyja specyfice Waszej pracy a co nie?
- Wybierzcie karty, które pokazują jaką rolę najczęściej pełnicie w Waszym zespole. Z czym to się wiąże, jakie są korzyści z tego, że jesteście w tym zespole w tej roli a jakie wynikają z tego zagrożenia?
- Kogo brakuje w Waszym zespole i co wniosłaby osoba o takiej roli do efektywności pracy Waszego zespołu?
DORADZTWO ZAWODOWE, KARIERA, ROZWÓJ
Pytania/ zadania jakie można zadać (każde pytanie to osobne ćwiczenie):- Jaką rolę w życiu zawodowym chcesz pełnić? Co ta rola oznacza dla Ciebie? Co ważnego pozwoli Ci osiągnąć?
- Które z tych ról prezentują talenty jakie posiadasz? Co masz wartościowego do zaoferowania zawodowo?
- W którym z pokazanych obszarów chcesz się rozwijać? Kompetencji do pełnienia jakiej roli Ci brakuje? Czy chcesz pełnić taką rolę? Co możesz zrobić aby rozwinąć w sobie umiejętności potrzebne do pełnienia takiej roli.
- W pracy z młodzieżą – wylosujcie karty i zastanówcie się jak może wyglądać ścieżka kariery osoby, która chce się realizować w wylosowanej dziedzinie, czego powinna się nauczyć, jakie predyspozycje warto aby posiadała na starcie.
EMOCJE, TRÓJKĄT DRAMATYCZNY, PRACA Z MODELAMI OSOBOWOŚCI
Pytania/ zadania jakie można zadać (każde pytanie to osobne ćwiczenie):- Wylosujcie po 3 karty - Jakie emocje odczuwają osoby w poszczególnych rolach? Które z tych emocji i jak je wspierają a które szkodzą i jak w efektywnej pracy w tej roli?
- Po zapoznaniu się z teorią Trójkąta dramatycznego – Wybierzcie po jednej karcie, która najlepiej obrazuje rolę z TD w jaką najczęściej wchodzicie. Jak przejawia się ta rola z TD w takim ujęciu. Jak w danej specyfice zachowań wygląda rola z TD – np. „Karta Rodzic” może pokazywać rolę zarówno wybawiciela jak i oprawcy czy ofiary- rola w TD będzie różnie realizowana przez osobę pełniącą taką rolę życiową.
- Prowadząc zajęcia na temat modeli osobowości, stylów funkcjonowania czy stylów myślenia albo wartości również można je uzupełnić o pracę z kartami zadając pytania – W ramach (danego typu osobowości), jakie role są Ci najbliższe? W jakich się sprawdzisz? Które będą dla Ciebie trudne? …
W skład zestawu wchodzi:
- 70 ponumerowanych kart metaforycznych z drukowanymi zdjęciami
- 6 pionków złotych
- Kartonowe opakowanie
- Instrukcja
Autorka:
Małgorzata Machniewicz - posiada wielotorowe doświadczenie w szeroko rozumianym doradztwie personalnym dla biznesu- od rekrutacji po szkolenia, zarządzanie projektami, badanie nastrojów, budowanie systemów kompetencji i ocen okresowych, szkolenia i coaching.Powołała do życia markę Akademia Twórczego Trenera, w ramach której jest metodykiem w obszarze uczenia ludzi dorosłych, specjalizuje się w rozwijaniu aktywnych metod pracy z grupami oraz osobami indywidualnymi. Stworzyła metodologię projektowania ćwiczeń i uczy trenerów jak tworzyć własne, skuteczne metody rozwijające umiejętności, postawę czy wiedzę.
Z wykształcenia psycholog organizacji (absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego), ukończyła również studia doktoranckie na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.
Jest certyfikowanym Trenerem Zarządzania, oraz coachem ICC. Prowadzi również ćwiczenia praktyczne ze studentami na Politechnice Łódzkiej.
Dewiza życiowa:
Albert Einstein