Opis produktu
Dla kogo jest Jupitajnia PARENTS?
- Rodziców i opiekunów dzieci(8+) i młodzieży
- Nauczycieli, pedagogów, psychologów, edukatorów, coachów, trenerów, itp.
- do budowania relacji z dzieckiem
- rozwiązywania sytuacji trudnych - dla dziecka i dla rodzica
- wspierająca edukację emocjonalną
- ułatwiająca komunikację
Narzędzie zaprojektowane jest do pracy z dziećmi 8+ (pełne wykorzystanie potencjału kart zaczyna się przy dzieciach szkolnych, czytających), przy czym może się zdarzyć, że język użyty w kartach warto zmodyfikować do takiego, które będzie zrozumiałe akurat przez Twoje dziecko.
Karty Jupitajnia PARENTS dzielą się na:
Karty Trudnej Sytuacjisłużą do:
Analizy trudnej sytuacji (co się stało i jak się z tym masz?)
Wspierania w kreowaniu pomysłów na rozwiązanie, (jak możesz do tego podejść?)
Budowania planu działania na przyszłość (co zrobisz?)
Karty Relacji
Celem tych kart jest poznanie siebie nawzajem lepiej z niecodziennej strony, zbudowanie dobrej atmosfery oraz więzi. Mają wzmacniać pozytywne zachowania, okazywać uznanie dla drugiej osoby, sprawiać radość.
Karty Emocji
Jedną z umiejętności, którą dziecko powinno nabyć, zanim stanie się dorosłe, jest wyrażanie emocji. Emocje dostarczają nam informacji o nas samych, np. o naszych potrzebach. Za każdym razem, gdy będzie mowa o emocjach, karty traktuj jak ściągę do identyfikacji i nazywania emocji, również własnych.
Karty Specjalne
Odkryj je i ich wieloaspektowe zastosowanie.
Scenariusze wykorzystania Jupitajnia PARENTS
DLA RODZICÓW
1. Kolacja z Kartami Relacji
Podczas wspólnej rodzinnej kolacji każdy ciągnie jedną Kartę z talii Relacji i każdy odpowiada na jedno pytanie ze swojej karty.
2. Temat miesiąca
Możesz potraktować pytanie z karty jako inspirację do dłuższej rozmowy na dany temat. To może stać się tematem przewodnim danego tygodnia, miesiąca, wyjazdu, itp.
3. Rozmowa “na zimno”
Po karty Sytuacji Trudnych sięgnąć wówczas, gdy emocje już opadły. Dziecko potrzebuje czasu na wyciszenie, a powrót i rozmowa po wydarzeniu mogą być dla Ciebie i Dziecka bardzo otwierające. Sięgnij po nie podczas swobodnej zabawy lub zamiast wieczornego czytania.
4. Karty - grą.
Podczas rozmowy z wykorzystaniem kart możesz posłużyć się ulubioną zabawą Dziecka. Użyj klocków, piłek, puzzli. Dzieci uwielbiają zdobywać punkty. Bardzo lubią przesuwać się do przodu. Możesz użyć wspólnie zrobionych pionków i przesuwać je po zrobionej z Dzieckiem makiecie.
5. Poznaj coś nowego.
Jeśli w grze pojawi się jakieś słowo, np. wolność, które dla Dziecka jest nowe, warto poświęcić mu więcej czasu. Możecie rodzinnie przez dłuższy czas o tym rozmawiać, wykonać wspólną pracę plastyczną, pokazywać Dziecku sytuacje z otaczającego świata, które ilustrują nowe słowo.
6. Spacer.
Na wspólny spacer możecie zabrać ze sobą jedno/kilka pytań - wylosuj coś, aby dać się zaskoczyć lub wybierz świadomie, jeśli chcesz omówić coś konkretnego. Miłe otoczenie i bycie w ruchu sprzyja swobodnej rozmowie.
7. Wywiad
Niech Dziecko zrobi z Tobą wywiad. Jeśli Twoje Dziecko nie potrafi jeszcze czytać, możesz umówić się z nim na to, że wylosuje dla Ciebie kartę, a Ty odczytasz i odpowiesz na wskazane pytanie.
8. Rozmowy rodzeństwa
Jeśli masz więcej niż jedno dziecko, możesz dać przestrzeń do rozmowy z wykorzystaniem kart rodzeństwu między sobą.
9. Urodziny
Wybierzcie wspólnie 3-5 pytań z Kart Relacji i co roku w każde urodziny nagrajcie odpowiedzi dziecka na te same pytania. Pamiątka niezapomniana :)
10. Emocje, czyli co czujesz gdy...
Rodzic daje kontekst, np. Co czujesz, gdy Twoja zabawka się popsuje? Co czujesz, gdy dostajesz złą ocenę? Co poczułeś, gdy kłóciłeś się z siostrą? itd.
A dziecko dobiera odpowiednią kartę z emocją, która obrazuje odczucia dziecka.
11. Jak wygląda strach?
Zaproś dziecko do zabawy w odgrywanie emocji - niech przedstawią daną emocję poprzez ciało, mimikę, głos, ruch.
12. Karty emocji - zgaduj zgadula
Rozłóż karty rewersem do góry i losujcie na zmianę kartę emocji - co wywołuje w Tobie takie emocje i jak można sobie z tym poradzić?
Dla NAUCZYCIELI
1. Emocje w naszej klasie
Dzieci wybierają wspólnie emocje, które najczęściej pojawiają się w gronie klasy i omawiają w jakich sytuacjach.
2. Houston, mamy problem!
Dzieli uczniów np. na 3 podzespoły: jeden odpowiada na pytania z Kart Analizy Trudnej Sytuacji, drugi z Kart Rozwiązania, trzeci z Kart Przyszłość w celu rozwiązania jakiegoś klasowego problemu albo merytorycznego z danego przedmiotu.
AUTORKI:
Agata Waligórska, autorka Jupitajni, trener biznesu i ekspert ds. komunikacji
Karolina Dymkowska Kleina, psycholog, właścicielka przedszkola i matka