Opis produktu
Gra pozorów opiera się na efekcie Johna Ridleya Stroopa, psychologa, który odkrył, że nie wszystko jest takie, jakie się wydaje! Historia psychologii jest bogata w wiele ciekawych badań, które zmieniły nasze myślenie o ludzkim umyśle i zachowaniu. Badania J. Ridleya Stroopa należą do tej grupy.EFEKT STROOPA: MÓZG W PUŁAPCE
To jedno z najpopularniejszych doświadczeń w historii neuropsychologii. Opublikowane w 1935 roku badanie cytowano do dziś ponad 13 tys. razy. Nic dziwnego. Amerykański psycholog John Ridley Stroop namierzył chwilę słabości naszego mózgu, coś na kształt jego kilkusekundowego zawahania.
Stroop ułożył prosty eksperyment. Przygotował listę stu słów oznaczających kolory. Ale pomieszał barwy i ich znaczenia, np. drukując słowo "żółty" czerwonym tuszem, a "zielony" - niebieskim itp. Badani zostali poproszeni o odczytanie koloru atramentu, którym wydrukowano kolejne słowa, ignorując ich znaczenie. Robili to na głos i na czas. Dla porównania dostali też listę czarno-białą i drugą z różnokolorowymi kwadratami. Okazało się, że to pierwsze zadanie idzie wolniej niż pozostałe. Ludzie automatycznie przetwarzają znaczenie słów i "wyłączenie" tego zajmuje chwilę. Poza tym występuje tu konflikt między półkulami mózgowymi.
Prawa stara się określić kolory, a lewa analizuje znaczenie słów. Szybkie tempo sprawia, że nie sposób uniknąć błędów albo zawahań.
Efekt Stroopa niezmiennie inspiruje naukowców do kolejnych badań nad selektywnością uwagi.
Na pamięć. Wydanie specjalne" nr 136
Efekt jest szeroko wykorzystywany w marketingu, ale też przez artystów.
Grę proponujemy wykorzystać jako wstęp do warsztatów dotyczących kreowania marki osobistej lub firmowej. Uczestnikom same nasuną się wnioski np. na temat prawidłowej wizualizacji ich oferty.
Do tego celu wystarczy użyć tali w sposób zaproponwany przez wydawcę. Ten sam sposób będzie zabawnym energetyzerem dla każdej z grup.
Zobacz na filmie:
Przykładowe zastosowanie:
Proponujemy też inne wykorzystanie gry, w warsztacie, którego celem będzie rozwój uważności, krytycznego myślenia, tolerancji, różnorodności i komunikacji.
- Rozdajemy uczestnikom karteczki typu postit
- Trener wykłada jedną z kart i każdy uczestnik, widząc napis, musi natychmiast napisać na swojej kartce pierwsze skojarzenie ze słowami. Gdy to samo słowo pojawi się kolejny raz, trzeba napisać coś innego.
- Trener wykłada w ten sposób 3-7 kart. Słowa wypisane przez uczestników otaczają kartę.
- Po zakończeniu zabawy łączymy uczestników w 3-7 grup. Każda dostaje swój zestaw skojarzeń. Zadaniem grupy jest przejrzenie odpowiedzi, pogrupowanie ich i przygotowanie w formie opisu odpowiedzi na pytanie - jaka jest ta grupa ludzi?
- Opis będzie bazował również na skojarzeniach oraz uogólnieniach, jego analiza i weryfikacja w tej propozycji rozgrywki posłuży do głębszego zastanowienia się nad konsekwencjami podziałów i uogólnień, nad ich wadami i zaletami.