Do darmowej dostawy brakuje
Zamów do 11:00, a wyślemy tego samego dnia!
Szkolenia kompetencyjne, szczególnie te z umiejętności bardziej technicznych czy proceduralnych często są liczniejsze niż komfortowe 12-14 osób. Nawet wtedy, gdy osób jest dość dużo warto dać im możliwość bliższego poznania się aby na szkoleniu czuli się swobodniej. Można zrobić to na kilka sposobów.


Prosty lodołamacz na szkoleniu dla dużej grupy?


Jeśli mamy nieco więcej czasu, a grupa nie przekracza 20 osób można zaprosić uczestników do pojedynczych wypowiedzi na forum. Należy to jednak zorganizować tak, aby z jednej strony całość zabrała mało czasu, z drugiej aby uczestnicy nie czuli się skrępowani.
Popularne sposoby:
Trener prosi aby każdy wypowiedział swoje imię ale poprzedził je przymiotnikiem zaczynający się na literę jego imienia. Np. błogosławiona Beata, Marudny Marek, Kapitalna Kasia.
Każda osoba proszona jest o powiedzenie czegoś o sobie. Mówić może jednak tylko w czasie gdy płonie zapałka, którą sama podpali. Należy wcześniej przygotować pudełko zapałek i szklankę z wodą do której będą wrzucane płonące zapałki.
Prosimy osoby, aby bez wyjaśniania i komentarzy podali 3 ważne dla nich rzeczy.
Wszystkie te sposoby łączy duża oszczędność czasu i są dobrym sposobem na przełamanie pierwszych lodów. Nie są jednak wystarczające aby osoby faktycznie bliżej się poznały. Będą też za długie jeśli grupa będzie liczyła np. 30 czy 40 osób.


Lodołamacz integrujący na szkoleniu dla dużej grupy


Jeśli chcemy aby uczestnicy szkolenia poznali się lepiej lub jeśli grupa jest naprawdę duża można użyć sposobów networkingowych. Każdy trener sam może opracować szereg pytań otwartych, wydrukować je i w ten sposób przygotować talię dla swojej grupy. Można też skorzystać z gotowych narzędzi. 
Jeśli grupa się nie zna lub gdy szkolenie nie ma charakteru rozwoju kompetencji miękkich dobrym rozwiązaniem będzie wykorzystanie Pytajniaki - pretekst do ciekawych rozmów. W jednym tomie Pytajniaków jest aż 100 pytań, więc wystarczy nawet dla bardzo dużej grupy.
 
  • Poproś grupę o podzielenie się na pół i stanięcie w dwóch końcach sali.
  • Każda osoba z jednej z grup dostaje kartę a pytaniem.
  • Zadaniem osób z pytaniami jest podejście do osoby bez pytania i przekazanie jej go. Rozmowa może trwać wg możliwości czasowych szkolenia 1,2,3 minuty. 
  • Po upływie tego czasu, trener woła "zmiana". Osoba, która miała pytanie oddała je rozmówcy. Teraz to ona czeka aż ktoś do niej podejdzie. 
  • Warto poprosić na początku uczestników aby do rozmów wybierali osoby, których w ogóle nie znają lub znają najmniej.
Jeśli temat szkolenia jest bardziej miękki można sięgnąć po inne narzędzie Projekt ja - motywujące pytania. Wszystkie pytania w tym narzędziu są inspirowane psychologią pozytywną i ich niejawnym celem jest uwypuklenie tego co nas wzmacnia i motywuje. W tej tali na jednej karcie są dwa pytania, więc można uczestnikom zaproponować nieco inny scenariusz.
  • Poproś grupę o podzielenie się na pół i stanięcie w dwóch końcach sali.
  • Każda osoba z jednej z grup dostaje kartę a pytaniami.
  • Zadaniem osób z pytaniami jest podejście do osoby bez pytań i poproszenie o wybór jednego z dwóch pytań. Rozmowa może trwać wg możliwości czasowych szkolenia 1,2,3 minuty. 
  • Po upływie tego czasu, trener woła "zmiana". Osoba, która miała pytania oddaje je rozmówcy. Teraz to ona czeka aż ktoś do niej podejdzie. 
Jeśli zaś nie jest to pierwsze spotkanie tej grupy a praca na warsztatach ma bardzo rozwojowy i refleksyjny charakter, można wykorzystać doskonałą talie kart pytań coachingowych Pytania - droga do zmiany.  Te pytania zachęcają do głębszej refleksji dlatego warto na rozmowy przeznaczyć dłuższy czas, przynajmniej 5-10 minut i dać szansę obu osobom na wypowiedzenie się w trakcie rozmowy.
  • Poproś grupę o podzielenie się na pół i stanięcie w dwóch końcach sali.
  • Każda osoba z jednej z grup dostaje kartę a pytaniem.
  • Zadaniem osób z pytaniami jest podejście do osoby bez pytania i przekazanie jej go. Rozmowa może trwać wg możliwości czasowych szkolenia 5, 10, 15 minut. 
  • Po upływie tego czasu, trener sugeruje "zmianę" o ile uczestnicy zakończyli rozmowy. Można użyć tego samego pytania, warto jednak dać uczestnikom możliwość zwrócenia pytania i wylosowania nowego.


Jakie jeszcze cele szkoleniowe można osiągnąć?


Zadawanie pytań na szkoleniu jest niezwykle istotne z wielu powodów:
  • daje możliwość osobistej ekspresji uczestnikom, a więc możliwość współudziału,
  • pozwala łatwiej i szybciej zakotwiczyć nowe informacje w posiadanych już doświadczeniach,
  • jest powodem do ćwiczenia aktywnego słuchania,
  • podnosi dynamikę spotkania,
  • rozluźnia atmosferę i zbliża ludzi, przecież nie ma nic bardziej naturalnego niż rozmowa.