Opis produktu
Gra „3 kwadraty” jest wieloaspektowa, można użyć jej na kilka sposobów, zależnie od celu szkolenia, czasu i przestrzeni jakimi dysponujemy. Jest to gra teambuldingowa, doskonale nadaje się do szkoleń outdoorowych, ale można jej również użyć w sali szkoleniowej.
Cele szkoleniowe:
- Współpraca i komunikacja w zespole
- Współpraca pod presją czasu
- Myślenie strategiczne
- Przywództwo
- Zmiany w organizacji
- Tworzenie zespołów
- Radzenie sobie w trudnych sytuacjach
Optymalnie z jednego zestawu może korzystać 5-6 graczy jednocześnie, jednak nie może ich być mniej niż 3 i więcej niż 12.
Czas gry: z wykorzystaniem jednego kompletu - 40 do 70 min. + omówienie, natomiast z wykorzystaniem wielu kompletów i wersji rozszerzonej - 120-150 min. + omówienie.
Skrócona instrukcja wraz z wariantami:
1 komplet
Wersja 1
Wyjaśniamy uczestnikom, że ich zadaniem będzie ułożenie konstrukcji z drewna. Wręczamy uczestnikom zdjęcie, na którym będą ją widzieli, i worek z deseczkami. W trakcie budowy zadaniem trenera jest obserwacja zachowań, które zostaną później omówione z uczestnikami.
Ułożenie konstrukcji powinno zająć około 20-30 minut.
Jeśli układanie będzie się przedłużać, trener ma do dyspozycji dodatkowe materiały, przy pomocy, których może ułatwić uczestnikom zadanie.
Wersja 2
Wyjaśniamy uczestnikom, że ich zadaniem będzie ułożenie konstrukcji z drewna, którą będą widzieli na zdjęciu. Gdy już ją ułożą, ich zadaniem będzie opracowanie takiego systemu, aby po rozmontowaniu konstrukcji ułożyć ją ponownie w jak najkrótszym czasie. W tej wersji nacisk przechodzi z samego rozwiązania zagadki na współpracę pod presją czasu.
Wręczamy uczestnikom zdjęcie i worek z deseczkami. W trakcie budowy zadaniem trenera jest obserwacja zachowań, które zostaną później omówione z uczestnikami.
Ułożenie konstrukcji powinno zająć około 20-30 minut, a przećwiczenie sprawnego układania od 15 do 20 minut.
Również w tym wariancie podpowiedzi trenera są dozwolone.
Do testowania czasu składania konstrukcji przystępujemy, gdy uczestnicy zgłoszą gotowość. Należy mieć stoper. Warto też pozwolić na 3 próby. Czas ułożenia poniżej minuty oznacza, że współpraca między uczestnikami była bardzo efektywna, a ich rozwiązania są optymalne. Czas powyżej 3 minut oznacza, że omówienie całego wydarzenia powinno być bardzo wnikliwe i warto poświęcić na nie więcej czasu.
2 lub więcej kompletów
Wykorzystanie większej ilości kompletów gry „3 kwadraty” daje doskonałe możliwości omówienia takich zagadnień jak:- Współpraca z nową osobą w zespole
- Zmiany w zespołach
- Zmiany zasad
- Świadomość celów firmowych ponad indywidualnymi czy celami działów
- Współpraca między działami/punktami/specjalistami
Ten etap jest niemal identyczny jak w przypadku pracy z jednym kompletem w wariancie 2. Tym razem pracuje jednocześnie 2 lub więcej zespołów i to one będą ze sobą konkurować o najlepszy czas.
Zmienia się też zasada dawania podpowiedzi. Tym razem uczestnicy będą musieli za nie płacić.
ETAP 2
Prosimy uczestników o powrót na miejsca. Zapraszamy jedną osobę z każdej drużyny, aby teraz dołączyła do innej grupy.
Warto na tym etapie zwrócić uwagę, jak przyjmowana jest nowa osoba. Czy uczestnicy mówią jej, jaką mieli wcześniej strategię? Czy pytają jaka była strategia w jej grupie? Czy osoba raczej jest wykluczana? Czy dostaje zadanie na zasadzie delegowania „zastąpisz osobę, która odeszła, a ona robiła to…”? Czy uczestnicy, korzystając z dodatkowego czasu, starają się ulepszyć swoją strategię, czy raczej koncentrują się na szybszym powieleniu znanego już modelu? A może, uznawszy, że lepiej już nie zrobią, wykorzystują czas na odpoczynek?
Po upływie umówionego czasu zapraszamy wszystkich ponownie do wzięcia udziału w zawodach, na takich samych zasadach jak poprzednio.
ETAP 3
Zapraszamy wszystkich uczestników w jedno miejsce i wyjaśniamy, że przed nimi jeszcze najtrudniejsze zadanie. Najlepszy wynik, jaki został dotychczas uzyskany, to … Chodzi o to, aby ten rezultat pobić. Jednak zmieniają się zasady: uczestnicy sami mają zdecydować, kto będzie układał i które deski zostaną użyte. Wcześniejsze drużyny już nie istnieją. Można dobrać się w nową grupę - większą, mniejszą, inną. Wybrać dowolny komplet, znów przećwiczyć strategię i przekonać się, czy uda się im pobić samych siebie. Znów dajemy 20 minut na naradę i ćwiczenia.
Pytania, jakie warto zadać w omówieniu:
- Jak podobała się zabawa? Co ich zaskoczyło, może znudziło czy zdenerwowało?
- Ile było pomysłów w ich drużynach na wykonanie zadania?
- Który etap był najtrudniejszy i dlaczego?
- Do osób, które zmieniały drużyny – jak się czułaś/czułeś w nowym miejscu?
- Dlaczego na trzecim etapie podjęli takie, a nie inne decyzje?Pełna instrukcja jest wysyłana w formacie pdf
Produkt zawiera:
- 12 sosnowych desek z nacięciami
- Worek do transportu
- Zdjęcia wzorcowe z 3 poziomami trudności (jpg)
- Instrukcja (pdf)